Billede:
P1050685
Overskrift:

En ægte tjenestemand går på pension

Oprettet:
01-12-2017
Nyhedstekst:


Jørgen Høiberg har holdt øje med lufttrafikken på Fyn i længere tid end de fleste, men nu er det snart slut. Efter 45 år i lufthavnen, er det blevet tid til at takke af.


Der er nok ingen, der kender flytrafikken over Fyn lige så godt som Jørgen Høiberg. Men det lå faktisk ikke i kortene, at den nu 63-årige AFIS-operatør skulle blive en lige så fast bestanddel af lufthavnen i Odense, som det selv samme tårn, han hver dag holder udkig fra. 


Tilbage i 1972 begyndte Jørgen uddannelsen som flyvemeteorolog ved flytjenesten i Kastrup. Da han fuldendte uddannelsen i 1978 blev det til flere udstationeringer på Færøerne og i Rønne på Bornholm.


Herefter var Jørgen tilbage i flyvevejrtjenesten i København, men da en mulighed åbnede sig på Fyn, blev det altså hans ’final destination’.


- Da jeg kom til Odense var det egentlig ikke et tilvalg af Fyn, men mere konsekvensen af, at jeg ikke ønskede at bo i København. Da flyvevejrtjenesten blev centraliseret i Kastrup tilbage i 1985 havde jeg muligheden for at flytte med, men i stedet ønskede jeg faktisk at blive på Fyn, fortæller Jørgen Høiberg, der er født og opvokset på den anden sidde af Lillebælt i nærheden af Esbjerg.


Altid noget at se til

Nedlæggelsen af vejrtjenesten i Odense betød, at Jørgen fik andre opgaver i lufthavnen, blandt andet på havnekontoret, for der var nok, der skulle gøres i lufthavnen.


- Der var stor udvikling i lufthavnen op gennem 80’erne og 90’erne. Både taxa- og privattrafik gik op i den periode, og på ruteflyvningerne til København havde vi omkring 300 passagerer ud og hjem om dagen, fortæller Jørgen.


Men med åbningen af Storebæltsbroen i 1997-98 begyndte indtægterne fra især privattrafik at falde. Man stoppede med at have flyvekontroltjeneste, og det betød, at de i alt fire flyveledere måtte forlade Odense Lufthavn, og andre ansatte blev tilbudt at blive omskolet til AFIS-operatører.


- Som AFIS-operatør har vi mange andre småopgaver, end man har som flyveleder. Vi laver blandt andet vejrobservationer, ordner regnskab og meget andet. Men uanset om man er flyveleder eller AFIS, så føler man stadig samme ansvar for at sikre, at der ikke går noget galt oppe i luften, forklarer Jørgen.


Følger med i det hele fra tårnet

For fem år siden blev Jørgen tildelt Dronningens fortjenstmedalje efter 40 års ansættelse som statstjenestemand. Nu er det blevet til fem år mere, og i løbet af sine 45 år på posten har Jørgen kunnet følge med i den teknologiske udvikling, der er sket inden for luftfart.


- Der er sket en kæmpe udvikling specielt inden for taxaflyvning. Dengang jeg begyndte, var det typisk små tomotorers flyvere, der kom forbi. I dag kommer de i meget større fly, som for eksempel Falcon. Så selvom antallet af forretningsjets, der flyver forbi, er blevet mindre, er flyene blevet større, fortæller Jørgen, hvis vigtigste opgave som AFIS-operatør er at sikre, at flyene ikke kolliderer oppe i luften.


Der er da heller ikke meget, der kan overraske den garvede tjenestemand, der efterhånden ved, hvordan de fleste situationer skal tackles, det gælder både piloter og kolleger.


- Jeg har set dem komme og gå, som man siger, og der er efterhånden kommet en del folk igennem. Nogle af de piloter, der flyver herude, har haft base her i mange år, så dem føler jeg efterhånden at jeg kender. Men man skal altid lige vejre, hvem det er, man taler til, når nogen kalder tårnet. Er det en med meget erfaring eller måske en elev, hvor man skal være mere betænksom og hjælpsom i sin kommunikation, fortæller Jørgen, der også gerne deler ud af sin erfaring med luftfart.


- Jeg er ham, der gerne vil give råd og vejledning, men det er ikke altid, at mine yngre kolleger gider høre på mine anekdoter omkring, hvordan vi gjorde for 30 år siden, men det griner vi bare af. Jeg synes, at vi alle har en indstilling om at få det til at glide. Vi driver jo en serviceorganisation, og vores vigtigste opgave er at hjælpe piloterne godt igennem luftrummet, siger han.


Tak for denne gang

Når Jørgen for sidste gang går ned af trapperne i tårnet, bliver det dog ikke med et entydigt farvel, men nok mere et på gensyn.


- Jeg ved ikke, om jeg kommer til at savne det lige med det samme, men jeg får nok svært ved at sige nej, hvis jeg en dag bliver spurgt, om jeg kunne tænke mig at afløse lidt herude. Lufthavnen ligger trods alt kun fem kilometer fra hvor jeg bor, slutter Jørgen Høiberg, der vil bruge sin nyfundne fritid på netop at passe sit lille husmandssted nord for Beldringe. Sysler i og omkring hjemmet, som han vil kombinere med rejser, cykelture og oplevelser ude i naturen.


Jørgen Høiberg har officielt sidste arbejdsdag den 31. december, og der afholdes en lukket reception i lufthavnen den 21. december.


P1050693 P1050705 P1050708



Lufthavnvej 131, DK-5270 Odense N | Tel: +45 65 95 50 72

Åbningstider: Mandag - fredag 08:00 - 17:00. Lørdag - søndag: 09:00 - 15:00

hha-logo2014

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.