Historie
Lufthavnens historie går tilbage til 1943
Hans Christian Andersen Airports historie går tilbage til 1943, hvor den tyske besættelsesmagt påbegyndte opførelsen af en flyveplads i Beldringe. Nogle gårde tæt på lufthavnen blev fjernet, mens andre, som ikke lå direkte i vejen for landingsbanen, fortsat består.
Hans Christian Andersen Airport har siden 1950’erne været i større eller mindre udvikling, som tiden er gået. Nogle år har der været meget udbygning og andre år mindre, men gennem tiden har lufthavnen stille og roligt udviklet sig.
I 1969 brændte den del af lufthavnsbygningen, som rummede tårn og restauranten indrettet af tyskerne. I 1970 blev den nuværende terminalbygning og tårn opført.
Der er senere blevet bygget til terminalen, efterhånden som trafikken steg op igennem 70’erne og 80’erne.
Der har været markante perioder i Hans Christian Andersen Airports tid. Fx dengang Hr. Maersk Mc-Kinney Møller besluttede sig for at indlede Jet-alderen ved at anskaffe de første Boeing 737, som skulle anvendes på flyvningen fra Odense – København hver morgen og aften. Flyene skulle også anvendes til at flyve med chartergæster. Det betød, at Hans Christian Andersen Airport var nødt til at forstærke landingsbanen, så den kunne bære de meget tungere fly, end der hidtil var anvendt.
I de følgende 20 år var indenrigsflyvningen stabil på Hans Christian Andersen Airport. Det var en udpræget Maersk lufthavn med mange Maersk Air ansatte til billetsalg, handling m.v.
I løbet af 80’erne begyndte de første seriøse planer om Storebæltsbroen, og spørgsmålet om Hans Christian Andersen Airports overlevelse var på dagsordenen i Trafikministeriet, i Amtsrådet og i kommunal-bestyrelserne omkring lufthavnen.
Den 1. januar 1998 overdrog staten Hans Christian Andersen Airport til Fyn, og Hans Christian Andersen Airport S.m.b.a. blev dannet af Fyns Amt og Odense, Søndersø, Otterup, Bogense og Munkebo Kommuner. Med baggrund i Kommunalreformen og nedlæggelse af amterne er ejerne nu Odense og Nordfyns Kommuner.
Der blev nedsat et repræsentantskab med Amtsborgmesteren i Spidsen (Karen Nøhr) samt repræsentanter for de interesserede kommuner.
Der skulle nedsættes en bestyrelse med kendskab til luftfart, virksomhedsledelse og jura.
Repræsentantskabet valgte, at der skulle nedsættes en bestyrelse med kendskab til luftfart, virksomheds-ledelse og jura.
Med udgangen af 1998 var æraen med ruteflyvningen fra Hans Christian Andersen Airport slut.
Det var dog ikke Hans Christian Andersen Airports endeligt.
Tiden blev brugt til mange forskellige tiltag – det lykkedes bl.a. at indgå en aftale med et engelsk firma i nogle år, hvilket betød, at lufthavnen fik tilført en del penge. Da samarbejdet med det engelske firma ophørte, begyndte charterflyvningerne fra Hans Christian Andersen Airport for alvor igen at vinde frem.
Hos Hans Christian Andersen Airport går vi glædeligt fremtiden i møde, og vi ser frem til, at endnu flere rejsende kan opleve, hvor nemt og bekvemt det er at flyve fra vores lufthavn. Der er ingen lange ventetider ved check-in eller sikkerhedskontrol, og så kan man ovenikøbet parkere gratis kun 50 meter fra check-in skrankerne.
Hans Christian Andersen Airports samlede areal er ca. 170 ha. Heraf er ca. 120 ha inden for hegnet.