OY-OKC_i_den_nye_hangar

Mød nybyggerne i HCA Airport

Ægteparret Britt Hauervig og Steen Jørgensen fra Svendborg har gjort deres drøm til virkelighed. De har nemlig bygget en helt ny hangar til deres nyrenoverede Cessna-fly fra 1977 i HCA Airport. Valget faldt på HCA Airport på grund af rigtig gode faciliteter og forhold, som blandt andet giver ægteparret mulighed for at bruge lufthavnen året rundt.

Det er en helt særlig følelse, der går igennem Britt Hauervig og Steen Jørgensen, når de slår de store døre op på deres nybyggede hangar med en helt fantastisk udsigt udover landingsbanen og kontroltårnet i HCA Airport.

– Det svarer lidt til den samme følelse som at slå altandørene op på en penthouse på Rådhuspladsen i København, siger Steen Jørgensen.

Britt Hauervig og Steen Jørgensen kalder sig selv fritidspiloter, og sidste år udlevede de en stor og mangeårig drøm. De byggede deres egen hangar i HCA Airport til deres nyrenoverede fly, en Cessna 177 Cardinal fra 1977. Ægteparret startede med at flyve for tre år siden, da Steen Jørgensen fik sit flycertifikat.

– Det har altid været en drøm at flyve i fritiden, men det er først nu, vi har gjort drøm til virkelighed. Da vi fik børn, var tiden ikke helt til det, siger Steen Jørgensen, der ikke længere arbejder og derfor har rig mulighed for at dyrke den store passion for at flyve.

Det flyvende seniorliv

Det bliver til cirka 50 flyvetimer om året, hvor turene er gået til byer og øer rundt i Danmark. Indimellem tager ægteparret på en mindre udflugt til f.eks. Vejrø, som er en flyvetur på ca. 25-30 minutter. Her kan man blive hentet direkte på landingsbanen og transporteret til øens restaurant, hvor man kan nyde en fortrinlig frokost.

Næste projekt er at flyve til Stockholm og Dalarna i Sverige, som er en flyvetur på ca. tre timer. Det bliver en øvelse i at flyve ind og ud af zoner og på forskellige typer af baner, men det ser ægteparret frem til at prøve. 

Det kræver god planlægning på forhånd, når ægteparret har lyst til at tage på en tur i deres fly. Men efter flyveturen er tilrettelagt, kan de tage af sted, når de vil. I lufthavnen melder de ind til kontroltårnet, som koordinerer flytrafikken, og følger deres kommandoer. Når de er i luften, kommunikerer de via en radio, hvor de bliver guidet om anden flytrafik. Og når de ankommer til en lufthavn, melder de deres ankomst og modtager atter kommandoer af lufthavnens kontroltårn om at lande. Er det en mindre flyveplads uden kontroltårn, melder de ud via radioen, så andre piloter i området kender deres intentioner om at lette eller lande.

Får meget for pengene

Det var mange fordele, som overbeviste de to fynboer om, at det var rigtig at bygge en hangar i HCA Airport.

– Vi bor i Svendborg, hvor der også er en lokal flyveplads, men der er græsbaner, og man kan derfor ikke bruge flyvepladsen hele året. Det kan godt være turen til Odense er en anelse længere, men til gengæld er det en topprofessionel lufthavn med rigtig gode forhold. Den lange, asfalterede landingsbane giver os mulighed for at bruge vores fly hele året rundt. Der er også benzinanlæg, så man altid kan få tanket, ligesom der er adgang til flymekaniker. På den måde får vi rigtig meget for pengene, lyder det fra Steen Jørgensen.

– Når man bygger en hangar, ejer man kun bygningen og betaler jordleje til lufthavnen. Det er derfor langtidsplanlægning, når man går i gang med sådan et projekt, og i HCA Airport er der mulighed for at lave en 30-årig aftale. Tingene hænger sammen, tilføjer Steen Jørgensen.

– Og så er det altså en fornøjelse at møde personalet i lufthavnen. Der er tommelfinger op hele vejen rundt, siger Britt Hauervig. 

En god oplevelse som nybygger

Det er ikke hver dag, at man bygger en ny hangar. Men ægteparret har fået rigtig god hjælp til det særlige byggeprojekt – lige fra første henvendelse hos Nordfyns Kommune, til samarbejdet med ledelsen i lufthavnen og byggeprocessen med byggefirmaet Bundgaard Byg.

– Det har bare kørt som smurt, og vi har ikke oplevet nogen nej-hat, tværtimod. Det er meget reguleret at bygge i en lufthavn, f.eks. kan en håndværker ikke bare gå ud og ind, men skal ledsages af sikkerhedsfolk. Det har krævet en minutiøs koordinering, og det har både byggefirmaet og lufthavnen klaret til ug, siger Britt Hauervig.

Nu glæder ægteparret sig bare til lidt bedre vejr, så de igen kan få luft under vingerne.

Del denne nyhed

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her og modtag seneste nyheder, inspiration til rejser, rejsetips og meget mere fra HCA Airport.